TIEDOTE 3

Aluksi pahoitteluni, että olen kirjoittanut TIEDOTE 2 päivämäärien kohdalle väärän viikonpäivän eli kysymyksessä tietenkin oli 17.9. torstai ja 18.9. perjantai.

Etelä-Vartsalan Rauhalantien liittymän vesijohdossa havaittu kulutuksenlisäys EI siis johtunut vuodosta vesiosuuskunnan hallinnoimassa vesijohtoverkossa. Vuoto tai käyttö tapahtui siis jonkin kiinteistön alueella?

Pyysin asiasta ilmoittamaan, mutta ilmoitusta ei olla tehty joten asiaa aletaan selvittämään ja lasku kasvaa. Näitä asioita ei vain voida jättää selvittämättä sillä kyllä jokaisen pitää ymmärtää miten vakavasta asiasta on kysymys kun puhutaan vuodosta laajassa vesijohtoverkossa josta valtaosa sijaitsee meressä. Vuodon selvittäminen ja sen paikallistaminen on erittäin työlästä ja eritoten kallista puuhaa. Ei näitä vuototilanteen selvittäjiä vain sormien napsautuksella koota koska tehtävä vaatii melkoista paikallis-/verkostotuntemusta.

Kiinteistöillä varmasti vakuutuskin korvaa vesivahingot, mutta vesiosuuskunnalla vakuutus ei korvaa vuotovahinkoja vaan ne menevät osakkaiden yhteisesti maksettaviksi. Vesiosuuskunnan hallitus päättää kustannusten korvaamisesta tässäkin tapauksessa.

Eli kerran vielä: Vuoto alkoi torstaina 17.9.2020 n. klo 10:00 ja loppui perjantaina 18.9.2020 n. klo 17:00. Arviolta n. 65 m3 valui jonnekin eikä sitä voi olla luonnossa huomaamatta.

Suosittelen lämpimästi, että kiinteistönomistaja itse asian ilmoittaa jos kiinteistöllänne ollaan esim. suljettu kiinteistösulku perjantaina n. klo 17:00 tai muuten lopetettu veden juoksutus. Huomioikaa, että naapuritkaan tuskin haluavat olla näissä asioissa maksumiehenä?

Kaikki asiasta jotain tietävät ilmoittakaa sähköpostilla juhani.helminen@gmail.com, puhelimella 0400 665773 tai anonyyminä kirjeellä Keskitie 15 Raisio 21280.

Juhani Helminen